Monday, June 19, 2017

D&C di Hospital Putrajaya

Assalamualaikum, syukur ke hadrat Ilahi atas kurnia & rezekiNya yang masih panjangkan umur kita di bulan Ramadhan ini dan InsyaAllah Syawal yang akan menjelang.

This is my husband's blog and as i do not have my own, my intention is just to share my story if it could be a guide to those who is facing the same situation.

Selepas 7 minggu kehamilan, berlaku pendarahan dan selepas ke Pusat Bersalin Risiko Rendah Putrajaya, Dr sahkan kehamilan blighted ovum, Kantung ada, tetapi janin tiada. Terkejut..sebab ni kali kedua selepas kali pertama waktu 2012.

Dr beri masa 2 minggu untuk scan semula jika ada keajaiban yang akan berlaku. Lepas je beberapa hari balik hospital, bleeding stop. Hati berbunga2 fikir mungkin pendarahan sementara je. Check Clearblue pun masih +3weeks. 2 minggu tu rasa panjang sangat.

Dah ditakdirkan tiada rezeki kami lagi & selepas scan semula, ditetapkan D&C pada 16 Jun 2017.

700pagi dah perlu sampai ke Daycare ward, Hospital Putrajaya. Selepas tukar baju biru & double dgn baju hijau, nurse terus bawa ke kawasan wad. Ada 3 patient d&c lagi hari yg sama. Seorang pengiring dibenarkan untuk temankan kita.

Dr masukkan ubat dilation & selepas sejam setengah, tunggu ubat jalan..bersedia untuk prep ke dewan bedah. Cuaknye..tawakal sajala.

Nurse & Dr semua sgt friendly. Kita pun cuba senyum seikhlas & buat2 ceria utk hilangkan rasa gelisah. Hospitaliti memang saya bagi 5bintang. Alhamdulillah, rezeki saya.

Dalam dewan bedah, lepas sedut gas & bius melalui tangan, terus tak sedar apa2.Bangun2 dah ada kat kawasan pemulihan. Alhamdulillah. Nurse ada tunjuk jugak kantung yang akan dihantar ke lab.

Nurse akan pastikan kita okay untuk buang air & lepas Dr O&G check semula, boleh balik. Dr beri MC seminggu. Bermula pantang di bulan puasa. Uhuk.

Sangat berpuashati dengan rawatan dan perkhidmatan di Hospital Putrajaya. Dgn bayaran Rm0, grateful & could not ask for more.

2 comments: